وروداعضا ورود اعضاء |
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
موسسه جهاد نصر موسسه جهاد نصر
برگزاری نشست خبری اصحاب رسانه با مدیرعامل موسسه جهاد نصر به مناسبت دهه ی مبارک فجر 1400/12/04
برگزاری نشست خبری اصحاب رسانه با مدیرعامل موسسه جهاد نصر به مناسبت دهه ی مبارک فجر
 
به گزارش روابط عمومی موسسه جهاد نصر، هم زمان با ایام دهه ی مبارک فجر آقای مهندس صالحی نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر و مجری طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور طی نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات آنان پاسخ دادند.
مهندس صالحی نژاد در تشریح عملکرد این موسسه به عنوان مجری طرح 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب و مجری طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور اظهار داشت: فاز نخست این طرح در سطح 295 هزارهکتار در سال 1393 کلید خورد و در سال 1397 به اتمام رسید.
ایشان افزودن: برای اجرای فاز دوم این طرح در سطح 255 هزارهکتار برای شبکه‌های اصلی و فرعی در مجموع نزدیک 75 هزار تا 80 هزار میلیارد تومان اعتبار برای وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو نیاز دارد که در صورت تامین اعتبار در سال 1405 به اتمام خواهد رسید. مدیرعامل موسسه جهاد نصر تصریح کرد: از این میزان 40 هزار میلیارد تومان برای اجرای شبکه های فرعی باید به وزارت جهاد کشاورزی و نزدیک 35 تا 40 هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو برای اجرای شبکه های اصلی اختصاص یابد.
ایشان اعلام کردند: اواخر سال گذشته مبلغ 50 میلیارد تومان برای مطالعه طرح در اختیار موسسه جهاد نصر قرار گرفت.
مهندس صالحی نژاد بابیان اینکه در فاز دوم 22 هزار هکتار اراضی مورد مطالعه قرار گرفته است، گفت: با توجه به سفر اخیر رییس جمهوری به استان خوزستان، اجرای فاز دوم این طرح در دستور کار قرار گرفته است.
ایشان با بیان اینکه به حدود 40 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: به دنبال تهیه مدل های مالی از طریق فاینانس و اعتبارات عمومی دولت است که برای تامین فاینانس با کشورهایی نظیر کشور چین اعلام آمادگی تفاهم همکاری کرده ایم.
همچنین ایشان اعلام کردن: حدود 2 میلیارد دلار فاینانس خارجی مد نظر گرفته شده است.
3.5 میلیون تن افزایش تولیدات کشاورزی فاز یک در خوزستان و ایلام
مدیرعامل موسسه جهاد نصر خاطرنشان کرد: طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام با توجه به محدودیت منابع آبی کشور در دو فاز اجرا شد که در فاز اول آن 295 هزار هکتار با تخصیص 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اجرایی شد که از این مبلغ 100 میلیون دلار به وزارت نیرو و 1.4 میلیارد دلار در اختیار موسسه جهاد نصر قرار گرفت.
ایشان با بیان اینکه در این اراضی گندم، جو، ذرت، چغندرقند و برنج کشت می شود اضافه کرد: با اجرای فاز یک و بهره برداری آن در سال زراعی 97 - 98 نزدیک 280 هزار هکتار اراضی زیرکشت رفت که موجب افزایش تولید 3.5 میلیون تنی در استان خوزستان و ایلام شد.
مهندس صالحی نژاد ادامه داد: در شمال شرق این استان همچون دزفول، اندیمشک، بهبهان محصولات باغی کشت می شود.
به گفته آقای مهندس صالحی نژاد، در فاز اول حدود 880 میلیون مترمکعب در آب صرفه جویی به عمل آمد.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر با بیان اینکه در فاز یک 120 قرارداد پیمانکاری با حضور 23 شرکت تجهیزاتی صورت گرفت افزود: در اجرای این طرح 160 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد .
ایشان در ادامه افزودن: در این طرح از سه‌هزار و 800 دستگاه و ماشین آلات به‌کار گرفته شد که از این میزان 550 دستگاه تخصصی و 330 دستگاه مربوط به تولید داخل بود. مهندسصالحی نژاد گفت: در فاز نخست، 23 هزار کیلومتر شبکه فرعی شامل کانال درجا، کانال پیش ساخته و 27 هزار هکتار عملیات زهکشی، 205 هزار هکتار اراضی تجهیز و نوسازی و 138 میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شد.
ایشان اعلام کردن، در فاز اول 20 شهرستان استان خوزستان و چهار شهرستان استان ایلام تحت پوشش قرار گرفتند.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: با تکمیل طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام افزایش 9.5 میلیون تنی محصولات کشاورزی، صرفه جویی 1.5 میلیارد مترمکعبی آب و 300 هزار اشتغال ایجاد خواهد شد.
5 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز آبیاری غرب و شمال غرب کشور
مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: در طرح شبکه های آبیاری غرب و شمال غرب کشور به منظور کنترل آبهای خروجی، افزایش تولید، افزایش بهره وری آب و خاک، خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی در سطح 227 هزار هکتار است.
به گفته ایشان، از این میزان اراضی 126 هزار هکتار تابستان امسال به بهره برداری رسید و 101 هزار هکتار باقی مانده است و طرح 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مهندس صالحی‌نژاد با اشاره به اینکه این طرح در سه حوزه غرب، ارس و اترک در 10 استان کشور در حال اجراست، افزود: در حوزه غرب 112 هزار هکتار در استان های (ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی)، در حوزه ارس 111 هزار هکتار در استان های (آذربایجان شرقی، اردبیل) و در حوزه اترک شامل استان های (گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی) می شود.
ایشان با بیان اینکه برای اتمام این طرح در یک دوره زمانی سه ساله به 5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اضافه کرد: با اتمام این طرح برای 9 هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
به گفته مهندس صالحی نژاد، در این طرح 150 پروژه و 660 قرارداد و سه‌هزار دستگاه و ماشین آلات به‌کار گرفته می شود.
 
تعداد بازدید: 839
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به موسسه جهاد نصر ( عمومي غير دولتي ) ميباشد.
Powered by DorsaPortal